Maden Teknolojisi Alanı

03.01.2023 261

PROGRAMLA İLGİLİ GENEL BİLGİLER 

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla 

tasarlanmış olup işgücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda 

meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve 

işlemler belirlenir. Bir yandan öğretim programı, söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için 

sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya 

koyarken eğitim etkinlikleri bu çerçeveye uygun olarak bireyleri iş hayatına hazırlayacak şekilde 

planlanır. 

Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren 

detaylı bir plandır.  

Bu plan; 

•  Sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip 

meslek elemanları yetiştirecek, 

•  Her yeterlik seviyesinde bireye yatay ve dikey geçiş imkânı tanıyacak, 

•  Bireylere, farklılıkları ve özelliklerine uygun seçenekler sunacak  

şekilde hazırlanır. 

Bu amaçla, mesleki ve teknik eğitimde iş ve meslek analizine dayalı modüler yapıda program 

yaklaşımı benimsenmiştir.  

Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır: 

Analiz  : İş piyasası ihtiyaç analizi / Beceri ihtiyaç analizi / Eğitim ihtiyaç analizi / 

Meslek analizi / Ulusal meslek standartları 

Tasarlama  : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin 

oluşturulması 

Geliştirme  : Program dokümanlarının hazırlanması 

Uygulama  : Programların onaylanması ve uygulanması 

Değerlendirme  : Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi. 

 

Söz konusu sürecin analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş 

piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden komisyon 

oluşturulmuştur.  Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından 

temsilciler katılmıştır.  

Maden Teknolojisi Alanı Program Geliştirme Komisyonu, aşağıda sıralanan program 

dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler 

sonunda; 

•  Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim 

programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi 

tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için 

gerekli süre dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlik tablosu, 

•  Yeterlik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini 

sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi-beceri-tavırlar, araç gereç-donanım, 

standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları,  

•  Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan, 

öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği 

öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup 

olmadığını yoklayan ve içerisinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri 

bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları, 

•  Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları  gruplandırılarak oluşturulan ders 

öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi 

  1 tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden 

oluşan ders bilgi formları hazırlanmıştır. 

Ayrıca, işlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda 

sıralanan ilkeler doğrultusunda, program dokümanlarındaki program öğrenme kazanımları, ders 

öğrenme kazanımları ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır. 

Öğrenme kazanımlarının yazılmasında;  

•  Öğrenme dönemi sonunda, öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına, 

•  Öğrenme süreci sonunda, öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına, 

•  Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kolayca anlaşılabilir bir 

şekilde ifade edilmesine, 

•  Gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına dikkat edilmiştir. 

Maden Teknolojisi alanına ait çerçeve öğretim programı, yukarıda sıralanan ve ekte yer alan 

program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir

PROGRAMIN HEDEFLERİ 

İnsan ve toplum hayatında vazgeçilmez bir yer tutan "Madencilik" sektörü, tarih boyunca 

gelişmiş  ülkelerin sahip oldukları  teknoloji ve refah düzeyine ulaşmalarında en etkin rol oynayan 

faktörlerden biri olmuştur. Madencilik, özellikle tarım ile birlikte toplumların hammadde ihtiyaçlarını 

sağlayan iki temel üretim alanından birisi konumundadır.  

Doğal kaynaklarını  etkin bir biçimde kullanan gelişmiş  ülkeler, var olan ekonomik güçlerini 

büyük anlamda buna borçludur. Sektör, gerek ekonomiye doğrudan yaptığı katkılar  gerekse 

ekonominin diğer alanlarına, özellikle imalat sektörüne sağladığı girdiler nedeniyle özel bir öneme 

sahiptir.  

Sektörler arasında en yüksek katma değer ve istihdam yaratma kapasitesine sahip olan 

madencilik sektörü, daha çok kırsal alanlara yakın yerlerde gerçekleştirildiği için kente olan göçü 

önlemekte ve bölgesel kalkınmayı da hızlandırmaktadır. Bu nedenle gerek ekonomik gerekse sosyal 

kalkınma politikalarının oluşturulmasında, sektöre özel bir önem verilmesi gerektiği açıktır. Doğru plan 

ve politikaların takip edilmesi sonucunda sektörün üretim, istihdam vb. ekonomik göstergelere önemli 

katkılar sağlayacağının ve ülke imalat sanayisi  için itici bir güç olacağının göz ardı edilmemesi 

gerekmektedir. 

Maden Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programı'nda; 

Madencilik dalı yer almaktadır. 

Bu doğrultuda Maden  Teknolojisi Alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve 

uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.  

Bu programda öğrenciye; mesleki gelişim,  genel jeoloji,  teknik resim, makine elemanları ve 

maden makineleri, madenciliğe giriş  ve  temel mekanik  işlemler  ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin 

yanı sıra; 

Madencilik dalında; yer üstü maden işlemleri, yer altı maden işlemleri, bilgisayar destekli 

çizim, hidrolik pnömatik, maden topografyası, temel elektrik,  cevher zenginleştirme  ile 

ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir. 

PROGRAMIN SÜRESİ 

Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.