PROGRAMLA İLGİLİ GENEL BİLGİLER
Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla
tasarlanmış olup işgücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda
meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve
işlemler belirlenir. Bir yandan öğretim programı, söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için
sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya
koyarken eğitim etkinlikleri bu çerçeveye uygun olarak bireyleri iş hayatına hazırlayacak şekilde
planlanır.
Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren
detaylı bir plandır.
Bu plan;
• Sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip
meslek elemanları yetiştirecek,
• Her yeterlik seviyesinde bireye yatay ve dikey geçiş imkânı tanıyacak,
• Bireylere, farklılıkları ve özelliklerine uygun seçenekler sunacak
şekilde hazırlanır.
Bu amaçla, mesleki ve teknik eğitimde iş ve meslek analizine dayalı modüler yapıda program
yaklaşımı benimsenmiştir.
Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır:
Analiz : İş piyasası ihtiyaç analizi / Beceri ihtiyaç analizi / Eğitim ihtiyaç analizi /
Meslek analizi / Ulusal meslek standartları
Tasarlama : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin
oluşturulması
Geliştirme : Program dokümanlarının hazırlanması
Uygulama : Programların onaylanması ve uygulanması
Değerlendirme : Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi.
Söz konusu sürecin analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş
piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden komisyon
oluşturulmuştur. Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından
temsilciler katılmıştır.
Maden Teknolojisi Alanı Program Geliştirme Komisyonu, aşağıda sıralanan program
dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler
sonunda;
• Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim
programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi
tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için
gerekli süre dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlik tablosu,
• Yeterlik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini
sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi-beceri-tavırlar, araç gereç-donanım,
standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları,
• Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan,
öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği
öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup
olmadığını yoklayan ve içerisinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri
bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları,
• Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları gruplandırılarak oluşturulan ders
öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi
1 tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden
oluşan ders bilgi formları hazırlanmıştır.
Ayrıca, işlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda
sıralanan ilkeler doğrultusunda, program dokümanlarındaki program öğrenme kazanımları, ders
öğrenme kazanımları ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır.
Öğrenme kazanımlarının yazılmasında;
• Öğrenme dönemi sonunda, öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına,
• Öğrenme süreci sonunda, öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına,
• Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kolayca anlaşılabilir bir
şekilde ifade edilmesine,
• Gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına dikkat edilmiştir.
Maden Teknolojisi alanına ait çerçeve öğretim programı, yukarıda sıralanan ve ekte yer alan
program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir
PROGRAMIN HEDEFLERİ
İnsan ve toplum hayatında vazgeçilmez bir yer tutan "Madencilik" sektörü, tarih boyunca
gelişmiş ülkelerin sahip oldukları teknoloji ve refah düzeyine ulaşmalarında en etkin rol oynayan
faktörlerden biri olmuştur. Madencilik, özellikle tarım ile birlikte toplumların hammadde ihtiyaçlarını
sağlayan iki temel üretim alanından birisi konumundadır.
Doğal kaynaklarını etkin bir biçimde kullanan gelişmiş ülkeler, var olan ekonomik güçlerini
büyük anlamda buna borçludur. Sektör, gerek ekonomiye doğrudan yaptığı katkılar gerekse
ekonominin diğer alanlarına, özellikle imalat sektörüne sağladığı girdiler nedeniyle özel bir öneme
sahiptir.
Sektörler arasında en yüksek katma değer ve istihdam yaratma kapasitesine sahip olan
madencilik sektörü, daha çok kırsal alanlara yakın yerlerde gerçekleştirildiği için kente olan göçü
önlemekte ve bölgesel kalkınmayı da hızlandırmaktadır. Bu nedenle gerek ekonomik gerekse sosyal
kalkınma politikalarının oluşturulmasında, sektöre özel bir önem verilmesi gerektiği açıktır. Doğru plan
ve politikaların takip edilmesi sonucunda sektörün üretim, istihdam vb. ekonomik göstergelere önemli
katkılar sağlayacağının ve ülke imalat sanayisi için itici bir güç olacağının göz ardı edilmemesi
gerekmektedir.
Maden Teknolojisi Alanı Çerçeve Öğretim Programı'nda;
Madencilik dalı yer almaktadır.
Bu doğrultuda Maden Teknolojisi Alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve
uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır.
Bu programda öğrenciye; mesleki gelişim, genel jeoloji, teknik resim, makine elemanları ve
maden makineleri, madenciliğe giriş ve temel mekanik işlemler ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin
yanı sıra;
Madencilik dalında; yer üstü maden işlemleri, yer altı maden işlemleri, bilgisayar destekli
çizim, hidrolik pnömatik, maden topografyası, temel elektrik, cevher zenginleştirme ile
ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.
PROGRAMIN SÜRESİ
Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır.